جریان شناسی تحریف در طول انقلاب اسلامی
- 21 بهمن 1399 ساعت 16:16:00
- کد خبر : 9886110735 | بازدید : 94
به گزارش ندای تفرش، به موازات جریان تحریم یک جریان تحریف وجود دارد. تحریف یعنی واژگون نشان دادن واقعیّات، چه واقعیّات کشور ، چه واقعیّات مرتبط با کشور است . هدف از این تحریف دو چیز است، یکی، ضربه به روحیهی مردم است دیگری آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم است.
با این دو هدف دشمن دارد کار میکند. در واقع تحریف، اصلی ترین شیوه عملیات راهبردی و رسانه ای دشمن در طول انقلاب اسلامی علیه نظام جمهوری اسلامی است. با بررسی شیوه ها و عملیات روانی رسانه ای دشمن در جنگ روایتها که اصلی ترین عرصه نبرد نظام اسلامی با نظام غرب است در سالهای اخیر نشان می دهد ، الگوی عملیات روانی ای که دشمنان به ویژه آمریکا در حال حاضر علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته است در قالب پروژه تحریف دنبال می شود که مبتنی برتصویرسازی غلط و منفی از جمهوری اسلامی برای مردم ایران و جهان است و از طرف دیگر تصویرسازی مثبت از آمریکا و غرب(دشمن) برای مردم ایران رخ می دهد.
امروز نقشهی دشمن این سه چیز است: فشار اقتصادی، فشار روانی، و فشار عملی، هدف هر سه نوع فشارهای دشمن، سیطره بر کشور عزیز ما ایران است، همچنانکه بر بعضی از کشورهای بدبخت و روسیاه منطقه سیطره و تسلّط دارد. فشار روانی خیلی نکتهی حائز توجّه و اهمیت است. نقاط قوّت جمهوری اسلامی را، نقاط قوّتی که برای کشور و برای ملّت مایهی اقتدار و مایهی تقویت است هدف گرفته اند و آنها را در تبلیغات و در برخوردها بهعنوان نقاط چالشآفرین معرّفی میکنند تا بتوانند ملّت ایران را نسبت به آنها دلسرد کنند.
بطور کلی نقشه جریان تحریف را اینگونه می توان تشریح کرد: در الگوی اصلی: تصویرسازی غلط و منفی از انقلاب اسلامی و نظام اسلامی از یک طرف و تصویرسازی مثبت از غرب و آمریکا از طرف دیگر که در هر دو روش ، القاء و تأثیر بر افکار مردم و مسئولین ایران و مردم منطقه و دنیا وجود دارد.
اهداف جریان تحریف بصورت اهداف کوتاه مدت مانند ناکارآمد نشان دادن نظام جمهوری اسلامی و اهداف میان مدت مانند ایجاد ناامیدی و بی اعتمادی در مردم نسبت به انقلاب و مخدوش کردن الگوی حکومت اسلامی در نگاه مردم دنیا و همچنین اهداف بلند مدت مانند اجبار نظام جمهوری اسلامی ایران به تغییر رفتار هم در داخل هم در منطقه و جهان می باشد.
محورهای محتوایی جریان تحریف به شرح ذیل می باشد:
۱- نقطه ضعف نشان دادن نقاط قوت جمهوری اسلامی
الف- ثبات سیاسی و استحکام ساختاری را ، محافظه کاری جلوه می دهند.
ب- مردم سالاری را با ادعای تقلب و مهندسی بودن انتخابات زیر سوال می برند.
ج- وحدت ملی و مذهبی را با برجسته سازی اختلافات قومیتی و مذهبی و ایجاد دوقطبی سازی می خواهند تضعیف کنند.
د- پیشرفتهای علمی و صنعتی در حوزه های هسته ای و موشکی را با موضوع برجام و ربط دادن آن با معیشت مردم ، در صدد کمرنگ کردن آن هستند.
ه- پایبندی نظام به مبانی و آرمانهای انقلاب را هزینه زا و مانع پیشرفت معرفی می کنند.
۲- برجسته سازی نقاط ضعف جمهوری اسلامی
الف- مشکلات اقتصادی و معیشتی را با برجسته سازی نقاط منفی گزارشات نهادهای بین المللی درباره اقتصاد ایران و عدم پوشش نقاط مثبت ، بزرگ جلوه دهند.
ب- فسادهای موردی در حوزه های اقتصادی و اداری را فساد سیستمی و ساختاری جلوه می دهند
ج- برخی تبعیض ها و بی عدالتی ها را فراگیر و یکپارچه جلوه می دهند
د- مشکلات و مفاسد اخلاقی را بزرگنمایی می کنند
برای رسیدن به راهکارهای رسانه ای و راهبردی مقابله با جریان تحریف ، باید اول ابعاد محاصره تبلیغاتی دشمن و شگردهای آن را بدانیم و دوم به وسیله ارائه وضعیت واقعی دشمن، با جریان تحریف مبارزه کنیم.
بنابراین در فاز اول مبارزه با جریان تحریف باید با رسوا سازی رسانه های معاند با بیان مصادیق دروغ هایشان که جهت تصویر سازیهای غلط استفاده می کنند، مانند : ادعای تقلب در انتخابات ۸۸ - ماجرای ۶۳ حساب قوه قضائیه و همچنین تصویر سازی های غلط از شخصیت ها و ترور شخصیتهای ارزشمند و موثر مانند تخریب چهره های برجسته مثل آیت الله جنتی، برجسته کردن و خارج کردن آنها از حوزه مرجعیت افکار عمومی و شخصیت سازی از افراد بی اصالت و اراذل و اوباش و مرجع سازی از عناصر نا صالح و همچنین عدم انعکاس امواج عظیم گرایش جوانان و نسل های جدید ایرانی به دین و برنامه های معنوی محرم و رمضان و اعتکافها و راهیان نور و صف بلند داوطلبان دفاع از حرم و… کوچک شماری این واقعیتها از سویی و دامن زدن به هر اخبار بد در مورد ناهنجاری های اخلاقی بعضی جوانان و تعمیم آن به کل نسل جدید از سوی دیگر برای اثبات ادعای مخالفت نسل نو با ارزشهای انقلاب اسلامی و انتشار گسترده همزمان پیام های گزینشی در همه شبکه ها و رسانه ها و بایکوت گزینشی و ایجاد تفرقه افکنی های مذهبی و قومی و سیاسی و همچنین شاخص سازی های غلط و قضاوت ایران براساس شاخص های نادرست ظالمانه مانند آزادی فساد جنسی ، سازش با زور گویان بین المللی ، پذیرش لیبرالیسم و وادادگی فرهنگی و نهایتاً ناکارآمد جلوه دادن نظام جمهوری اسلامی، اقدام کرد.
سپس در فاز دوم مبارزه با جریان تحریف به وسیله ارائه وضعیت واقعی دشمن ، می توان با مطرح نمودن فروپاشی نظری و شکست کامل جنبه های تئوریک با توقف ۶۰ساله ایده پردازی نوآورانه در اندیشه نظری غرب و ناتوانی در پاسخ به پدیده های جدید و همچنین فروپاشی عملی آمریکا و اروپا در ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و وضعیت رو به احتضار غرب مانند: ۲۲هزار میلیارد دلار بدهی خارجی آمریکا که سالانه هزار میلیارد به آن افزوده می شود و براساس برآورد کاخ سفید در سال ۲۰۳۰ به ورشکستگی کامل اقتصاد آمریکا می انجامد و شکست کامل طرح جهانی سازی آمریکا و مجبور شدن آمریکا به زیر پا گذاشتن کامل اصول اقتصاد لیبرال و وضع تعرفه به واردات از اروپا و چین و اعلام رسمی شکست کامل اقتصاد لیبرالی و درخواست نمایندگان مجلس انگلیس از دولت برای نصب وزیر گرسنگی برای حل مشکل گرسنه بودن یک سوم دانش آموزان انگلیسی و فروپاشی ساختار خانواده در غرب و رشد منفی جمعیت نژاد اروپایی در تمام کشورهای اروپایی و امریکا و قیام سراسری عدالتخواهانه ملت فرانسه شنبه های اعتراض جلیقه زرد هاو شکست تمام طرحهای سیاسی امریکا برای کشورهای غرب آسیا در ۳۰ سال اخیر و شکست ارتش آمریکا در حملات ۲۰ ساله اخیرش به کشورها ، اقدام نمود.
در پایان می توان چنین گفت که برای عملیاتی شدن راهکارهای رسانه ای و راهبردی مقابله با جریان تحریف ، ضرورت ایجاب می کند که روح امید در جامعه دمیده شود و با امواج یأس و تحریف مقابله شود.
یادداشت از حسین بیاتی مدرس سواد رسانه در تفرش
انتهای پیام/
گزارش تصویری




صدای شما
گردشگری
پربيننده ترين اخبار
- رویکرد رسانهای مهندسی شده ضد انقلاب برای نامید کردن ...
- رسانه؛ مطالبه گر و اميد آفرين در راستای آرمان انقلاب اس ...
- آیت الله مصباح توانست پرده از افکار شوم دشمنان اسلام و ...
- جشن میلاد کوثر با سخنرانی استاد احمد طهماسبی در مصلا تف ...
- روز ۲۲ بهمن نقطه عطف ملت ایران و جهان اسلام است/دوران ا ...
- نقش رسانه ها در تببین بیانیه گام دوم انقلاب
- گوشه ای از خاطرات یک سرباز انقلابی در زمان شاه/ماجرای ا ...
- جریان شناسی تحریف در طول انقلاب اسلامی
- امیر المومنین(ع) معیار و ملاک تفسیر قرآن است/حضرت علی(ع ...